ايمپلنت بدون درد

ایمپلنت پانچی یا ایمپلنت بدون درد، روشی است که ایمپلنت بدون نیاز به برش لثه و بخیه زدن، در استخوان فک قرار می گیرد. این روش برای افرادی که بافتی نرم در لثه و بافت محکم استخوانی با حجم مناسب دارند، توصیه می شود.

ايمپلنت بدون درد یکی از برترین روش ها برای کاشت دندان می باشد. اما بسیاری از افراد با روش کاشت دندان بدون درد آشناییت ندارند و از این کار صرف نظر می نمایند.

با کلینیک دندانپزشکی نوین دنتال همراه باشید تا به طور کامل با کاشت ایمپلنت بدون خونریزی و درد و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

مراحل انجام ایمپلنت بدون درد

• قدم اول:

بررسی آناتومیک استخوان ها توسط پزشک با گرفتن رادیو گرافی CBCT از دهان و دندان. در این رادیولوژی، علاوه بر دندان ها، کلیه استخوان ها و بافت های نرم دهان به صورت سه بعدی شبیه سازی می شود و پزشک با در نظر گرفتن موقعیت عصب و سینوس ها بهترین مکان برای کاشت ایمپلنت را در نظر می گیرد.

• قدم دوم:

با توجه به تصویر CBCT، قطعه ای به عنوان راهنما طراحی می شود. این قطعه که محل دریل کردن و کاشت ایمپلنت در آن مشخص شده است، در داخل دهان فیکس می شود.

• قدم سوم:

دراین مرحله سوراخی، در محل دقیق قرار گیری ایمپلنت ایجاد می شود، و پیچ ایمپلنت در آن پیچانده می شود تا به عمق مورد نظر برسد.

• قدم چهارم:

مرحله آخر، بارگذاری روکش روی ایمپلنت. زمان قرار گرفتن روکش روی ایمپلنت، بر اساس تشخیص پزشک متفاوت است. اما بهتر است این کار بعد از پیوند کامل ایمپلنت با استخوان فک، که معمولا سه تا چهار ماه زمان می برد، انجام گیرد.

توصیه می شود از روکش موقت همزمان با کاشت ایمپلنت استفاده نگردد. زیرا باعث ایجاد فشار و لق شدن ایمپلنت می شود.

جنس ایمپلنت بدون درد از چیست؟

ایمپلنت یا تیتانیوم گرید 5، قطعه ای ترکیبی از آلیاژهای تیتانیوم 90%، آلومینیوم 6% و واوانادیوم 4% می باشد. دلیل استفاده از فلز تیتانیوم استحکام بالا و تطابق پذیری بیولوژیکی آن با بدن است.
آلیاژ دیگر برای ساخت ایمپلنت، آلیاژ زیرکونیا است که بیشتر درتهیه روکش دندان استفاده می شود. این آلیاژ از جنس مواد سرامیکی است و شامل اتم های فلزاست. این آلیاژ نیزمانند تیتانیوم، به راحتی با استخوان جوش می خورد.

اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت:

• فیکسچر(Fixture):    این قطبعه که در زیر لثه قرار می گیرد، نقش ریشه ی دندان را دارد.
  • اباتمنت(Abutment): به عنوان رابط بین فیکسچر و تاج دندان عمل می کند.این قطعه بعد از جوش خوردن فیکسچر با                                    استخوان فک بر روی آن پیچ می شود و درست در بالای خط لثه قرار می گیرد.
  • پروتز(Prosthesis):    همان تاج دندان می باشد و بر روی اباتمنت پیچ یا با سیمان خاصی به نام سمنت متصل می                                      شود.

ایمپلنت بدون درد برای چه افرادی مناسب است؟

1. افراد سیگاری
  2. بیماران دیابتی
  3. افرادی با بیماری فشارخون بالا که داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند.

ایمپلنت بدون درد برای چه افرادی مناسب نیست؟

• بیمارانی که پوکی استخوان دارند، به علت اینکه نیازمند پیوند استخوان می باشند لازم است تا از طریق جراحی بافت لثه کنار زده شود.
  • افرادی که به علت افتادگی کف سینوس ها و نزدیکی سینوس ها ی فک بالا به استخوان فک، ارتفاع لازم برای کاشت ایمپلنت وجود ندارد و نیاز به جراحی لیفت سینوس دارند.
  • بیمارانی که نرمی لازم در بافت لثه و سختی کافی در بافت استخوان وجود ندارد.
  • افرادی که نیازبه پیوند لثه یا بافت نرم دارند.
  • افرادی که نیاز به پیونداستخوان یا پودر استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دارند.

به هنگام انجام ایمپلنت از بی حسی استفاده می شود تا بیمار درد را کمتر حس کند همچنین بیمار می تواند با تجویز پزشک از شب قبل داروی آرام بخش میل کند.

اما برای کاشت ایمپلنت به روش بدون درد شما هیچ دردی را حس نخواهید کرد.

مزایای کاشت ایمپلنت بدون درد

امروزه باتوجه به پیشرفت علم و تجهیزات علمی و پزشکی، شما می توانید با روش  PUNCH FLAPLESS TECHNIQU ایمپلنت بدون درد را تجربه نماید.

1. عدم نیاز به جراحی و بخیه
  2. افزایش سرعت انجام کار و کاهش اضطراب بیمار
  3. طول دوره درمان کوتاه تر
  4. درد، تورم و خونریزی کمتر
  5. کاهش احتمال عفونت به دلیل باز نشدن لثه
  6. عدم تحلیل لثه به دلیل باز نشدن لثه
  7. امکان قرارگرفتن روکش روی پایه ایمپلنت، بلافاصله بعد از کاشت آن

معایب کاشت ایمپلنت بدون درد

1. محدودیت استفاده از این روش
  2.  نداشتن امکان پیوند استخوان
  3.  نداشتن امکان پیوند لثه
  4. عدم تسلط پزشک برای تعیین محل کاشت
  5. حدف بافت لثه به علت پانچ کردن
  6.  آسیب رسیدن به دیواره استخوان و بافت اطراف در صورت انحراف از مسیرو هدایت نادرست ایمپلنت

توصیه های لازم بعد از کاشت ایمپلنت:

1. استفاده از رژیم غذایی نرم تا بهبودی کامل در ایمپلنت
2. استراحت کافی تا دو سه روز بعد از کاشت ایمپلنت
3. از نوشیدنی و غذاهای داغ تا 24 ساعت استفاده نشود.
4. بعد از کاشت ایمپلنت، تا 24 ساعت از مسواک زدن خودداری کنید.
5. شستشوی دهان تا 8 ساعت بعد از کاشت ایمپلنت توصیه نمی گردد.
6. مکیدن و تف کردن بعد از کاشت ایمپلنت، خونریزی را تشدید می کند.
7. تا پنج روز بعد از کاشت، روزی سه مرتبه از دهان شویه کلر هگزین استفاده کنید
8. ناحیه اطراف ایمپلنت را به آهستگی و با پنبه آغشته به کلر هگزین تمییز نگه دارید.
9. روز اول بعد از کاشت ایمپلنت، کمپرس یخ، روز دوم استراحت و در روز سوم از کمپرس گرم استفاده کنید

دلایلی که در ناموفق بودن ایمپلنت تاثیرگذار است :

• بهداشت ضعیف دهان و دندان .
  • عفونت لثه و دیگر بیماری های مرتبط با لثه که باعث تحلیل و تضعیف استخوان می شود.
  • کشیدن سیگار ، موجب می شود تا گردش خون و التیام لثه به خوبی انجام نگیرد.
  • افزایش سن باعث کاهش چگالی استخوان و ایجاد حفره در استخوان فک می شود.
  • بیماری هایی چون دیابت و روماتیسم ، باعث کند شدن التیام و بهبودی بدن می شود . در نتیجه هم جوشی بین ایمپلنت و استخوان فک با مشکل مواجه می شود.
  • مصرف بعضی از داروها ( در این زمینه حتما با دندانپزشک مربوطه مشورت کنید).
  • بی تجربگی متخصص ایمپلنت و ایحاد مشکلات ناشی از خطای پزشکی مانند آسیب رسیدن به بافت پریودنتال .

عوامل موثر روی قیمت ایمپلنت :

 برند سازنده ایمپلنت
 ضمانت نامه ایمپلنت
 جراح یا متخصص کاشت ایمپلنت

جمع بندی

ایمپلنت بدون درد، روشی جدید و دیجیتال در درمان دندان از دست رفته است. این تکنیک اگر توسط متخصص ایمپلنت متبحر و با تجربه انجام گیرد، مزایای زیادی تسبت به روش جراحی خواهد داشت. مطمئنا دندانپزشک شما، با در نظر گرفتن تمامی موارد، بهترین گزینه را برای کاشت ایمپلنت انتخاب خواهد کرد.